Delüzyon

Delüzyon, sanrı veya hezeyan, belli bir toplum ve çağ içinde gerçek olmayan düşünceyi tanımlamak için kullanılır. Psikiyatride ise daha net bir biçimde bir inancın patolojik olduğunu vurgulayan bir tanımdır.
Delüzyonlar genel olarak nörolojik veya zihinsel hastalık durumunda ortaya çıksalar bile belli bir hastalıkla ilişkilendirilememiştirler. Gerek fiziksel gerek zihinsel birçok patolojik durumda ortaya çıkabilirler. Bununla birlikte, psikolojik bozukluklarda, özellikle şizofreni hastalığında, teşhis açısından çok önemlidir..

Delüzyonel Bozukluk

Delüzyonel bozukluk, kalıcı ve değiştirilemeyen, halüsinasyonların, disorganize düşünce ve davranışların, anormal affektin eşlik etmediği inatçı, bizar olmayan delüzyonlardan oluşur. Kişilerde kişilik genel olarak bozulmaz. Hastalarda, genelde kapasiteleri yüksek olmalarına rağmen, aşırı duyarlı ve sürekli tetikte olduklarından sosyal ortamlarda ayırd edilemeyebilirler. Ortalama 40'lı yaşlarda ortaya çıkar.

Delüzyonel Bozukluk Belirti ve Bulguları

1. Bizar olmayan ve en az 1 ay sürebilen delüzyonlar,
2. Şizofreni A ölçütlerinin karşılanmaması,
3. İşlevselliğin korunmuş olması,
4. Delüzyonlarla birlikte duygu ve durum bozuklukları olsa bile, delüzyonel epizodlara kıyasla kısa sürmesi,
5. Organik bir bozukluk olmaması,

Delüzyonel Bozukluk Tedavisi

Hastaların %30-50'sinde, bozukluk kronikleşmektedir. Farmakolojik tedaviye yanıtları ise, delüzyonları olan şizofreni ya da duygu ve durum bozuklukları hastalarından daha kötüdür. Antipsikotiklerle tedavi edilmelidirler, genellikle ysek dozlara yanıt verirler. Hastalarda güven eksikliği olduğundan psikoterapi de zorlaşmaktadır. Ancak, hastaların çoğu bir işte çalışabilirler yaşamlarını daha çok çevrelerine rahatsızlık vererek sürdürebilirler...
Hasta tehlikeli olduğunda ya da suisid düşünceleri olduğunda hospitalize edilmelidir.