Halüsinasyon

Halüsinasyon, bir his organını uyaran hiçbir nesne veya uyarıcı olmaksızın, alınan bir hissin mevcudiyetine inanmaktır. Varsanı olarak da adlandırılır.
Ruh hastalıklarında sıklıkla karşılaşılan bir durum olarak bilinir. 5 duyumuzda da halüsinasyonu olabilir; görme, işitme, dokunma, koklama ve tat duyusu. Halüsinasyonlarda kişi, bir hastalığının olduğunu bilmeden, gördükleri, işittikleri ve hissettiklerine… tamamıyla inanmaktadır. Gözlerinde bozukluk olan şahısta veya migrende görülen ışık parıltıları halüsinasyon olarak adlandırılamaz. Bunun gibi durumlarda hasta olayın nedenini bilmektedir.
Hastanın düşünce ve fikirlerinin dışarıya aktarıldığını düşünmesi, düşüncelerinin bir başkası tarafından biliniyormuş hissiyatına kapılması, yabancı fikirlerin kafasına direkt olarak sokulduğunu hissetme gibi çeşitli ruhsal halüsinasyonlar da vardır.
Normal kişilerde aşırı fiziksel ve ruhsal yorgunluk, ihtiyarlık zamanında uykuya dalarken ve uyanırken görülen geometrik şekiller, gri veya renkli nesneler görülmesi normal olarak kabul edilebilir.

Görsel Halüsinasyonlar

Hastalık: Halüsinasyonlar enfeksiyonlar gibi fiziksel hastalıklardan ya da bazı tip ilaçların yan etkilerinden meydana gelebilmektedir. Bu olasılıkları dışarıda bırakmak için genellikle bir doktordan yardım almanızı tavsiye ederiz.

Görme Yeteneği: Görsel halüsinasyonlar zayıf görme hastalığı yüzünden de olabilir.

Beyindeki Değişiklikler: Demans ilerledikçe beyinde meydana gelen değişiklikler yüzünden kişi bazen halüsinasyonlar görebilir.
Görsel halüsinasyonlar sıklıkla Lewy cisimcikli demans sahibi kişilerde görülmektedir.

İşitsel Halüsinasyonlar

Kişiler mevcut olmayan sesler, veya diğer gürültüleri duyduğu zaman işitsel halüsinasyonlar oluşur
Görsel halüsinasyonlarda olduğu gibi fiziksel hastalık ve ilaçların yan etkileri gibi olması muhtemel nedenleri yoksaymak önemlidir. Kişinin işitme yeteneğini kontrol ettirme ve eğer işitme cihazı varsa bunların düzgün çalışıp çalışmadığını kontrol etmesi gerekir.
İşitsel halüsinasyonlara sahip olabileceğinin bir belirtisi ise kendi kendine konuşur ve sanki başka birinin söylediklerini bitirmesi için bekliyor gibi durur, sonra söze devam eder.